Carnaval 2017

ff4c48e8e4cca79a8a40b1608b7c961a_L

Het Carnavalsfeest was weer een enorm succes. De kinderen hebben genoten van just dance, de beauty salon, de tattoo shop, de stilte ruimte, het spelletjes lokaal, het lokaal waar minute to win it werd gespeeld en natuurlijk het hapje en het drankje. Dit alles was mogelijk door de inzet van de oudervereniging en alle hulpouders. Iedereen hartelijk bedankt. Het was voor de kinderen een onvergetelijke middag. Wij wensen iedereen een hele fijne vakantie.

Leerarrangement in groep 3

testfase
Voor de Kerstvakantie is groep 3 bezig geweest met een leerarrangement. Dit wil zeggen dat we bezig zijn geweest met een lessenreeks, waarbij we een beroep doen op de 21ste century skills. Deze lessenreeks stond in het thema sprookjes van Veilig leren lezen. De drie biggetjes, uit het gelijknamige sprookje, hebben aan de kinderen van groep 3 hulp gevraagd bij het maken van een stevig huisje. In de eerste fase hebben de kinderen informatie vergaard over het bouwen van een huis. In de tweede fase zijn de kinderen in verschillende groepjes een ontwerp gaan maken. In de derde fase zijn ze het huisje gaan bouwen, waarbij er verschillende materialen werden gebruikt. De kinderen waren erg betrokken en enthousiast. Er werd ook goed nagedacht over het eventueel moeten verzwaren van bijv. een kartonnen huisje. Na het evalueren van het samenwerken in de groepjes en de ideeën en aanpassingen die zijn gebruikt bij het bouwen, was het tijd voor de testfase. Deze fase is zeer succesvol verlopen, dus kom maar op boze wolf! Als u op lees verder klikt, vindt u enkele foto’s.

Lees verder Leerarrangement in groep 3

Viering groep 1-2 b

DSCN0662

Vandaag, vrijdag 27 januari,  was het de beurt aan groep 1-2b om de viering te presenteren. In de onderbouw wordt er nu gewerkt aan het  thema ” Sneeuw en ijs”. De geleerde liedjes en de versjes hebben we terug laten komen in het verhaaltje van Jip en Janneke.  Drie weken hebben we hard geoefend. Het resultaat mocht er zijn!  Alle kinderen hebben staan schitteren in een prachtig decor op het podium. Niemand viel uit zijn rol ondanks alle zenuwen, want  spannend was het wel. Iedereen was erg enthousiast over het eindresultaat. Een daverend succes!!

BIJZONDERE SPREEKBEURT OVER HULPHONDEN

hulphond3 hulphond4 hulphond5 Hulphonden1

Op dinsdag 10 januari heeft Eefje uit groep 8 een mooie spreekbeurt over hulphonden gehouden. Zij had hiervoor Jolande uitgenodigd. Zij had haar eigen hulphond Klepper meegenomen. We hebben kunnen zien wat de hond allemaal kan ( jas en handschoenen uittrekken, laarzen losmaken, spullen oprapen, pakjes openmaken), en ook is uitgelegd hoe hij dat geleerd heeft. Kortom, een mooie en interessante presentatie die duidelijk maakte hoe belangrijk hulphonden voor mensen kunnen zijn!

Kerstdiner op de Bergen

sterren

Gisteravond hebben alle groepen in hun eigen lokaal een kerstdiner gehad. Rond half zes werden alle hapjes door de kinderen binnen gebracht en prachtig uitgestald in de groepen. Daarna hebben we   buiten gezamenlijk het lied “sterren in de nacht” gezongen en vervolgens is iedereen naar de eigen groep gegaan.  Daar hebben alle kinderen genoten van de heerlijke hapjes en het gezellig samenzijn.  Wij willen alle ouders en kinderen bedanken voor deze geweldige avond.

Kinderen leren programmeren in PSV stadion (Persbericht)

Tijdens de Internationale CodeWeek laat Nederland zien dat we gek zijn op programmeren!

Amsterdam, 9 december 2016 – Op vrijdagochtend 9 december hebben 21 scholen in Nederland gehoor gegeven aan de oproep van Stichting CodeUur voor het organiseren van een Crazy CodeUur tijdens de International CodeWeek. Salto basisschool de Bergen organiseerde een les in het PSV stadion en heeft daarmee voor de hele klas een Ringo Robot gewonnen. Tijdens de Internationale CodeWeek op vrijdagochtend 9 december riep Stichting CodeUur scholen op tot het organiseren van een Crazy CodeUur op een (te) gekke plek. Dat kon overal zijn. Hoe gekker hoe beter. Bovenop een hooiberg, in een verzorgingshuis (samen met de bewoners), op de Euromast, onder de Hunebedden, in een trein of bouwkeet. De klas met de (te) gekste plek kon voor alle kinderen een echte Ringo Robot winnen. Basisschool Multatuli in Amsterdam bouwde speciaal voor Crazy CodeUur de hele kelder van de school om tot Code Cave. De kids zaten op heuse hooibalen en volgde de Scratch Invaders les. In deze les programmeren kinderen een ruimteschip dat wordt aangevallen door monsters. Salto basisschool de Bergen in Eindhoven organiseerde een unplugged les in het PSV stadion. De les werd gegeven op de VIP tribune. De kinderen maakte een programma om een robot een boterham te laten smeren. ‘Ze leerden dat denken in kleine stapjes heel belangrijk is om te kunnen programmeren’ aldus docent Frits van der Kloet. De kinderen kregen les van gastdocent Robert-Jan Pastoor. Na de les kreeg de groep nog een rondleiding bij Playing for Succes. Ronilla Snellen, directeur Stichting CodeUur: “Het ultieme doel van Stichting CodeUur is om digitale vaardigheden een vanzelfsprekende plek te geven in alle groepen van het Nederlandse basisonderwijs.” Stichting CodeUur organiseerde Crazy CodeUur om basisscholen te inspireren digitale vaardigheden een structurele plek te geven in het onderwijs en kinderen de mogelijkheden van nieuwe technologie te laten ontdekken. Computers spelen een steeds grotere rol in ons leven en ook in alle banen van de toekomst. Banen van nu bestaan in de toekomst niet meer en er komt steeds meer behoefte aan technische expertises. Kinderen worden daar nu nog onvoldoende voor opgeleid. Ze beschikken daarom vaak niet over de technische vaardigheden die ze nodig hebben voor de banen van de toekomst, of voor banen die een softwarecomponent bevatten.